باشگاه مشت زنی ( Fight Club )

,

تحلیلی در باب فیلم باشگاه مشت زنی ( Fight Club )

 

 

 

توفیقی دست داد تا در محضر دیوید فینچر باشیم و بعد از ۱۰ سال، یک بار دیگه باشگاه مشت زنی(Fight Club) رو ببینیم

البته فیلم محصول ۱۹۹۹ هست، اما من ۱۰ سال پیش فیلم رو دیدم و هر بار که سعی می کردم یک بار دیگه این فیلم رو ببینیم یه اتفاقی می افتاد و نمی شد

اما بالاخره طلسم شکسته شد و یکبار دیگه فیلم رو دیدم

فیلم با بازی درخشان ادوارد نورتون و برد پیت و کارگردانی زیبای دیوید فینچر و فیلمبرداری تکنیکی داریوش خنجی تولید شده

از فیلم و تکنیک فیلم هیچی براتون نمی گم و فقط به این بسنده می کنم که اینقد فیلم رو خوب ساخته فینچر که انگار همین یک ماه پیش کار ساختش تموم شده

دیوید فینچر کارگردان فیلم های مشهوری چون هفت، بازی، بنجامین باتن، زودیاک و همین اخیرا شبکه هست که در مورد زوکربرگ فیلم شبکه ساخته شده

بحث اصلی مون در باب تحلیل فیلم بر می گرده به مبحث سایه که قبلا هم در این ارتباط اشاراتی به محضرتون داشتم

این فیلم رو اگر نگیم که فینچر تماما در مورد سایه ساخته، می تونیم حداقل بگیم که یکی از فاکتورهاش برای ساختن این فیلم پرداختن به سایه بوده

اینکه یک کارمند ساده ی شرکت بیمه، چگونه دست به انجام کارهایی می زنه که به عمرش نه انجام داده و نه فکرش رو می کرده که یک زمانی انجام بده

البته ما در تعریف کردن از این فیلم گاهی اوقات خیلی زیاده روی می کنیم و مخاطب ممکنه فیلم رو ببینه و کاملا تو ذوقش بخوره

اولین چیزی که مخاطب خواهد گفت در مورد فیلم، زشت بودن و کریه بودن و خشونت آمیز بودن فیلمه و حق هم داره که چنین اظهار نظری بکنه

همون اندازه که سایه های شخصیت ما زشت و کریه و خشن هستند و ما تاب تحمل دیدنشون رو نداریم، این فیلم هم به همون اندازه ممکنه زشت باشه

اما چاره ای نیست

ما ناچار به دیدن سایه هامون هستیم

وگرنه مثل شخصیت اصلی فیلم، مجبور به لمس کردن و زندگی کردنشون می شیم

جنبه ی دیگه ای که در فیلم وجود داشت و نظر من رو به خودش جلب کرد، شخصیت ضد اجتماعی افرادی بود که در فیلم وجود داشت

می شه گفت که آنارش و قانون ستیزی در سرتاسر فیلم موج می زد و این ما رو یادآور مبحث عقده ی مادر می کنه

یکی از صورت های تجلی عقده ی مادر، رفتار ضد اجتماعی است

گفتیم که در عقده ی مادر فرد با اژدهای درونی خود که همون انیمای ویرانگره طرفه، اما در ۹۹ درصد مواقع فرد فکر می کنه که اژدها بیرونی است و اژدها رو اول در مادر خود می بینه و بعد در اعضای خانواده و بعد در مدرسه و محل کار و اجتماع و دولت و …

این میشه که فرد به رفتار غیر اجتماعی رو میاره و مثلا با شکستن شیشه ی یک مغازه احساس می کنه که بر اژدها غلبه کرده

فرد در هر رفتار ضد اجتماعی فکر می کنه که بر اژدها غلبه کرده، اما اژدهای درونی ندا می ده و هل من مبارز می طلبه

و این ندای درونی رو فرد می شنوه اما نمی دونه که از کجا میاد و فکر می کنه که برای غلبه ی بیشتر بر اژدها باید رفتارهای ضد اجتماعی اش رو گسترش ببخشه

و این کار رو تا جایی پیش می بره که منجر به هلاکتش بشه

چون اخرین وعده گاه عقده ی مادر مرگ است

و فردی که نتونه بر عقده ی مادر خویش غلبه کنه، به زودی به منزلگاه مرگ رهنمون می شه

حالا یا خودکشی می کنه

یا اینکه در رفتار ضد اجتماعی تا جایی پیش می ره که کشته بشه

من دیدن این فیلم رو به تنهایی به همه ی افرادی که می خواهند درک درستی از مبحث سایه و عقده ی مادر داشته باشن توصیه می کنم

چون گاها شده که ما فیلم معرفی کردیم و افراد در جمع صمیمی خانواده این فیلم ها رو دیدن و لعن و نفرینش برای ما باقی مونده : )

پس به تنهایی به تماشای این فیلم بشینید … .. .   : )


دوره های آموزشی

Mehrdad Aghajani all rights reserved
۲۰۱۰-۲۰۱۲ –۱۳۸۹-۱۳۹۱ 


 

 

2 پاسخ
  1. سمر سپید
    سمر سپید says:

    خیلی توضیحتون درباره ی عقده ی مادر در این پست سلیس و روان هست
    شاید هم من به قلمتون عادت کردم
    شاید هم مطالب و مطالعات تو ذهنم خوب نشسته
    در هر صورت ممنون

دیدگاه ها غیر فعال است.